دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان | همجوار با صنعت، پیشتاز در آموزش
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان سال ۱۳۸۰ با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز کشور در سطوح بالای مهارتی و علمی راهاندازی شد. این واحد دانشگاهی در مقایسه با بسیاری از دانشگاههای استان، دانشگاهی جوان و در حال رشد بوده و در طول دوران فعالیت خود توانسته بهصورت مؤسسه علمی پیشرو در منطقه مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و بهعنوان مرکزی برای تبدیل رؤیاهای جوانان منطقه به واقعیتهای امروزی همواره مورد تحسین جامعه باشد.
هدف این واحد دانشگاهی، فراهم کردن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش و مهارتهای فنی تلاش میکنند و پایگاه و نقطه اتکا و اعتماد آنانی بوده که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده و برای نشان دادن آن به دیگران کوشش میکنند.
کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان هدف خویش را در اشاعه دانش کاربردی در محیطی کاملاً پویا قرار دادهاند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات قابلتوجه به جامعه شده و اکنون با ۱۹ سال تجربه، مفتخر است که با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققان برجسته، و کارشناسان و کارمندان سختکوش و بهرهگیری از امکانات کمکآموزشی و آزمایشگاههای مجهز توانسته فارغالتحصیلان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی به جامعه ارائه کند.
رشتههای تحصیلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان ۱۱ بهمن ۱۳۸۰ در مساحتی به وسعت ۷ هکتار در ورودی شهر سده لنجان راهاندازی شد و از مهر ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد و بهتدریج با تجهیز آزمایشگاهها و کارگاهها و بهکارگیری نیروهای متخصص هم ازنظر کمّی و هم ازنظر کیفی گسترش یافت. راهاندازی این واحد دانشگاهی با درخواستها، پیگیری و مساعدتهای مردم علمدوست شهرستان لنجان -که از قدیم به دانشدوستی و عالمپروری شهره بودهاند- انجام شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اکنون در ۱۱ رشته کارشناسی ارشد (مهندسی صنایع-بهینهسازی سیستمها، مهندسی صنایع-کیفیت و بهرهوری، مهندسی مالی، مخاطرات محیطی، مهندسی عمران-سازه، مهندسی نقشه برداری-سنجش از راه دور، مهندسی برق-قدرت، مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی، مهندسی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی، مهندسی صنایع-لجستیک و زنجیرهتامین، مهندسی نقشهبرداری-سیستمهای اطلاعات جغرافیایی) ۱۳ رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته (حقوق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی تأسیسات حرارتی و برودتی) و هفت رشته کاردانی (مدیریت خانواده، الکتروتکنیک، کامپیوتر، ساختمان، ساخت و تولید-ماشین افزار، ساخت و تولید-قالبسازی، نقشهکشی معماری) دانشجو میپذیرد.
رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با توجه به شناسایی نیازهای بازار کسبوکار منطقه و صنایع مجاور راهاندازی شدهاند و در آینده نزدیک این رشتهها در مقاطع مختلف افزایش خواهند داشت. این واحد دانشگاهی در راستای توسعه سبد رشتههای تحصیلی با افزایش رشتهها در پایه علوم انسانی و علوم تجربی به نیاز مردم شهرستان در این زمینه پاسخ خواهد داد.
راهاندازی ساختمان شهدای فولادشهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با ۱۹ سال سابقه موفق آموزشی و تربیت فارغالتحصیلان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به درخواست مردم علم دوست شهر فولادشهر و حمایت مسئولان منطقه و با درایت هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و تأیید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت ایجاد فضای آموزشی در فولادشهر را پذیرفت. شعبه فولادشهر علاوه بر پذیرش دانشجو، استراتژی ارائه آموزشهای کاربردی و فنی را نیز مدنظر دارد و با توجه به ظرفیت منطقه و حمایتهایی که خواهد شد، گسترش مدارس سما با حمایت این واحد دانشگاهی در کل شهرستان لنجان را بر عهده خواهد گرفت.
راهاندازی و توسعه مدارس سما
هنرستان فنی و حرفهای غیردولتی پسرانه سما لنجان
پیرو برنامه راهبردی سازمان سما مبنی بر توسعه مدارس سما تا سال ۱۴۰۰ با هماهنگی و رایزنی انجامشده با اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و سیر مراحل قانونی، مجوز هنرستان فنی و حرفهای پسرانه برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از شورای نظارت و راهبردی آموزشوپرورش استان اخذ شد. با توجه به زیرساخت بسیار مناسب و امکانات و تجهیزات بهروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان این هنرستان در رشتههای الکتروتکنیک (برق صنعتی)، مکانیک خودرو، ماشینابزار و معماری داخلی راهاندازی شد.
پیشدبستان و دبستان پسرانه غیردولتی سمای فولادشهر
پیشدبستان و دبستان پسرانه غیردولتی سمای فولادشهر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان مهر ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. سازمان سما که در راستای کمک به وزارت آموزشوپرورش در سال ۱۳۷۰ راهاندازی شد، اکنون با توجه به تنوع مخاطبان خود و کسب افتخارات پیدرپی و شرایط عالی همواره از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار بوده و این واحد دانشگاهی با راهاندازی سمای فولادشهر نقش مهمی در کاستن دغدغه فکری اولیا دارد.
توسعه مدارس سما در سال ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در راستای سیاستهای آموزشی، پژوهشی، پرورشی و فرهنگی و با توجه به ظرفیتها و زیرساختهای شهرستان لنجان با برنامهریزی مستمر در راستای ارتقای شرایط تحصیلی دانشآموزان مدارس سما و آموزشکدههای سما در لنجان با راهاندازی پیشدبستان و دبستان دخترانه در فولادشهر، هنرستان فنی حرفهای غیردولتی پسرانه در فولادشهر، هنرستان فنی و حرفهای دخترانه در زرینشهر در طرح توسعه مهر ۱۴۰۰ مدارس سما شرایط تحصیلی دانشآموزان را فراهم میکند و رشتههای تحصیلی هنرستان فنی و حرفهای لنجان با افزایش رشتههای تحصیلی شامل تربیتبدنی، رباتیک، ماشینافزار، حسابداری و کامپیوتر توسعه خواهد یافت.
مدارس عالی مهارتی
در عصر انقلاب اسلامی انتظارت زیادی از تعلیم و تربیت مطرح بوده که در سند اسلامی شدن دانشگاهها و بیانیه گام دوم انقلاب متبلور شده و یکی از نیازهای اساسی و همیشگی جامعه، مهارتورزی است که میتواند شرایط بهتری را برای اشتغال جوانان بهویژه از طریق کارآفرینی، مهیا کند. به همین منظور مدارس عالی مهارتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای مهارتآموزی و آموزش فنون و حرفه در دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز در این راستا با توجه به بررسیهای انجامشده از ظرفیتها و نیازهای منطقه اقدامات لازم را برای راهاندازی مدارس عالی مهارتی در حوزههای مختلف از قبیل طراحی و دوخت، ایمنی و بهداشت، امور مالی و بازرگانی، رباتیک، گیاهان دارویی آغاز کرده است.
مدرسه عالی مهارتی طراحی و دوخت
ازآنجاییکه آموزش و کسب مهارتهای لازم در بهکارگیری استعدادهای ویژه شهرستان و پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه، یکی از اهداف مهم نظارت آموزش عالی کشور است، دانشگاه آزاد اسلامی لنجان بهمن ۱۳۹۸ با راهاندازی مدرسه عالی مهارتی طراحی و دوخت تلاش کرد در این مدرسه از استادانی استفاده کند که آموزش را با رویکرد نوین آموزش داده و هنرجویانی که یادگیری مهارت را آغاز میکنند در پایان دوره با تیم مهارتی تولید در رشتهای که یاد گرفتهاند، کارآموزی خود را گذرانده و با شرکت در دورههای آموزشی مدرسه عالی مهارت وارد بازار کار شوند.
مرکز رشد واحدهای فناور
مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از ابتدای سال ۱۳۹۲ بهمنظور تسریع امور با تشکیل شورای مرکز رشد و بررسی طرحهای دریافتی برای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فعالیت خود را بهصورت غیررسمی آغاز کرد. در نهایت پس از طی فرایند دوساله، برنامه کسبوکار مرکز رشد واحدهای فناوری این واحد دانشگاهی در شانزدهمین جلسه شورای راهبری و سیاستگذاری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصص مراکز رشد) خرداد ۱۳۹۴ با موضوع تخصصی «بهینهسازی و اتوماسیون» مورد موافقت قرار گرفت و مجوز راهاندازی این مرکز به امضای نمایندگان دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
مراسم افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور این واحد دانشگاهی با حضور احمدعلی فروغی دبیر هیئت امنا و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در شهریور ۱۳۹۴ برگزار و فعالیت این مرکز بهصورت رسمی آغاز شد.
هدف از راهاندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان توانمندسازی و حمایت از پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان ایده در خلق ارزش جدید و ارائه راهحلهای نوآورانه در صنایع تولیدی و خدماتی بوده است. این مرکز با تکیه بر تجارب و توانمندی پژوهشگران و کارآفرینان و حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش میکند که از طریق کاربردی کردن و تجاریسازی ایدههای پژوهشگران و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و کارآفرینان، زمینهساز ارتقای سطح کیفی صنعت، دستیابی به فناوریهای نوین و بهبود وضع اقتصادی منطقه بوده و در برنامه عملیاتی پنجساله به یکی از موفقترین مراکز رشد در استان اصفهان تبدیل شود.
مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با صنایع و واحدهای تولیدی فعال شهرستان، بستری بکر و مناسب را برای تشکیل گروههای مختلف علمی-پژوهشی با حمایت مرکز رشد واحد لنجان برای ارائه خدمات در حوزههای مختلف فنی و مهندسی و کشاورزی فراهم کرده است. مرکز رشد این واحد دانشگاهی درخواست شرکتهایی را که در زمینههای علوم فنی و مهندسی، مدیریت و بهرهوری، روباتیک و اتوماسیون، علوم کشاورزی و دامی فعالیت داشته باشند، مورد بررسی قرار میدهد. در این مرکز رشد چهار هسته و سه واحد فناور حضور دارند که از سه واحد فناور دو واحد شرکت دانشبنیان بوده و هسته و واحدهای مستقر در این مرکز رشد در زمینههای علوم کامپیوتر، روباتیک و بینایی ماشین، مشغول به فعالیت هستند.
با توجه به پیگیریهای انجامشده تفاهمنامهای با سرای نوآوری گیاهان دارویی اصفهان منعقد شده و با این تفاهمنامه در حوزه گیاهان دارویی نیز هسته و واحدهای فناور جذب میشوند. یکی از هستههای مستقر در این مرکز درباره طراحی، دوخت و صنایع گردشگری در منطقه کار میکند. با توجه به اقوام مختلف موجود در منطقه، این هسته بهصورت فعال در طراحی و مدلسازی لباس با توجه به نوع اقوام در منطقه و ایران فعالیت میکند. با همکاری این هسته مدرسه عالی مهارتی دوخت در این واحد دانشگاهی راهاندازی شده و اکنون در حال فعالیت است.
سراهای نوآوری
سرای نوآوری نهادی اجتماعی است که از طریق ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزشهای فناوری و خلاقیت، مدارس کسبوکار، مراکز نوآوری و شتابدهندهها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهرهگیری از زیرساختهای آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، زیرساختهای تجاریسازی، زیرساختهای حقوقی، زیرساختهای مالی با تمرکز بر یک حوزه فناورانه منجر به پیشرفت جامعه در آن حوزه میشود.
اهدافی که سراهای نوآوری دنبال میکنند به شرح زیر است:
۱- گسترش و تقویت اقتصاد منطقهای در حوزه تخصصی فعالیت سرای نوآوری
۲- تلاشی پایدار بهمنظور رویارویی با نیازهای حال و آینده و بسترسازی برای تکنولوژیهای آینده
۲- تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم، افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش وابستگی کشور از طریق فناوریهای تجاری شده توسط دانشگاه
۳- ایجاد بستر مناسب برای تعاملات اجتماعی میان ذینفعان مؤثر در حل مسائل کشور
۴- کاهش ریسکپذیری دانشگاه از ایجاد درآمدهای غیر شهریهای و متنوعسازی منابع درآمدی
۵- تقویت آموزش، پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی در حوزه تخصصی فعالیت سرا
۶-کمک به شکلگیری اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان
در این راستا با توجه به شرایط قرارگیری دانشگاه در منطقه صنعتی و منطقهای که از شرایط آب و هوایی و تاریخی میتواند بهعنوان منطقه گردشگری در نظر گرفته شود، این واحد دانشگاهی در نظر دارد با استفاده از ظرفیتهای موجود در منطقه برای تأسیس سراهای نوآوری در حوزه صنعت فولاد و گردشگری اقدام کند.
مراکز تحقیقاتی
مراکز تحقیقاتی با هدف اعمال مدیریت متمرکز و اجرای فرایندهای برنامهریزی، اجرا و کنترل واحدهای پژوهشی در مراکز واحدها راهاندازی میشوند. این مراکز بازوی اجرایی پژوهشگاه و شورای پژوهش و فناوری در راهبری شبکههای آزمایشگاهی و تحقیقاتی هستند و مسئولیت اجرا و راهبری سیاستها، راهبردها و برنامههای پژوهشگاه بهمنظور توسعه و پشتیبانی از فعالیتهای واحدهای پژوهشی را بر عهده دارد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز با توجه به قرارگیری در قطب صنعتی کشور و با توجه به کادر علمی و متخصص و دارابودن آزمایشگاههای تخصصی در نظر دارد برای راهاندازی مراکز تحقیقاتی تخصصی در حوزههای برق، مکانیک و عمران و... با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات باکیفیت به پژوهشگران، شناسایی و مدیریت ظرفیتهای ساختاری و تجهیزاتی دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای جامعه، صنعت و دولت، استفاده بهینه از سرمایه انسانی و شناسایی افراد خلاق و کارآفرین، افزایش پویایی واحدهای پژوهشی و... و.برای ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزههای تخصصی اقدام کند.
امکانات دانشگاه:
مجموعه کارگاهها و آزمایشگاههای شهید سپهبد سردار سلیمانی
مجموعه کارگاهها و آزمایشگاههای شهید سپهبد سردار سلیمانی این واحد دانشگاهی داری ۱۲ کارگاه و ۹ آزمایشگاه در فضایی به متراژ یک هزار و ۵۰۰ مترمربع مجهز به تجهیزات بهروز، کارآمد و اختصاصی در رشتههای فنی و مهندسی است که با بهرهگیری از استادان و کارکنان متعهد و متخصص سعی در پیشبرد سطح علمی دانشآموزان دانشجویان و پژوهشگران و باهدف مهارتآموزی در قالب طرح پویش دارد.
سامانه کتابخانه دانشگاه
کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان بالغبر ۲۰ هزار جلد از جدیدترین و معتبرترین کتب روز و ۲۰ عنوان نشریه داخلی را در اختیار دانشجویان خود قرار میدهد.
امکانات ورزشی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان دارای زمین روباز و سالن چندمنظوره ورزشی است که در سال ۱۳۹۱ و به مساحت بیش از ۲ هزار مترمربع به بهرهبرداری رسید و دانشجویان میتوانند در آن به انجام تمرینات ورزشی بپردازند.
تشکلهای دانشجویی
تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان محیطی را برای انجام فعالیتهای اجتماعی مناسب در اختیار دانشجویان قرار میدهد.
تعدادی از این تشکلها عبارتاند از:
• انجمنهای علمی (مهندسی صنایع، مهندسی برق، ....)
• بسیج دانشجوئی
• هیئت دانشجویی فاطمیون
• کانون دانشجویی کوثر قرآن و عترت
• کانون مهدویت
• کانون جرعه نور
• کانون شهروند مسئول
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
ازآنجا که دانشگاه آزاد اسلامی بخش مهمی از رسالت آموزشوپرورش استعدادهای جوانان و نوجوانان را بر عهده دارد؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی تلاش میکند تا تسهیلات و امکانات لازم را برای تشویق جوانان خلاق و کارآفرین و علاقهمند به دانش و پژوهش از هر جهت در چارچوب امکانات موجود را فراهم سازد. باشگاه پژوهشگران جوان با هدف شناسایی و پرورش دانشجویان ممتاز و علاقهمند، و فراهم کردن زمینههای مختلف علمی و محیطی مناسب برای انجام امور پژوهشی تأسیس شده؛ بنابراین برای دستیابی به اهـداف تأمینشده سازمانی خود فعالیتهای زیر را انجام میدهد:
۱. فعالیتهای پژوهشی شامل: تشویق اعضا جهت انجام امور پژوهشی، سخنرانیهای علمــی و بازدیدهای علمی _ فرهنگی
۲. اعطای تسهیلات به اعضای فعال شامل: تخفیف شهریه، اعطای بن کتاب، وامهای تحقیقاتی و استفاده از امکانات رایانهای و اینترنت بهصورت رایگان
۳. برگزاری کلاسهای آموزشی
۴. ایجاد هستههای علمی و فعالیت اعضا در این هستهها.
انتهای پیام/۴۱۲۱/4062/
انتهای پیام/